Bob Schreiner - Luchtvaartpionier
Visit or E-mail
  • HOME
  • 1945 -1950
  • 1951 -1955
  • 1956 -1960
  • 1961- 1970
  • 1971 - 1980
  • 1981 - 1985
  • 1986 -1990
  • 1991 -1995
  • 1996 -2000
  • 2001 -2005
  • 2006
  • FOTO'S / PICTURES
  • WINKEL
  • BLOG

Het levensverhaal van luchtvaartpionier Bob Schreiner

21/10/2016

0 Reacties

 
Bob Schreiner was een van de Nederlandse luchtvaartpioniers uit de vorige eeuw. 
Op 23 augustus 1915 werd Bob Schreiner als jongste van vier kinderen geboren in Den Haag, waar zijn vader een meubelzaak had. Op school was hij geen uitblinker. Dat was deels te wijten aan zijn Nederlandse taalachterstand. Zijn ouders hadden een Franssprekende kinderjuffrouw in dienst, waardoor er met de kinderen alleen Frans werd gesproken. Schreiner behaalde in april 1940 zijn militaire vliegbrevet op een toestel van Koolhoven en werd reservevlieger bij de luchtmacht. 
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was hij echter nog niet ingedeeld en moest hij vanaf de grond lijdzaam toezien hoe er boven Den Haag werd gevochten. In 1941 probeerde hij naar Engeland te komen, maar dat mislukte. Later was Schreiner koerier van rantsoenbonnen voor onderduikers. Daarbij werd hij verraden en zat hij vier maanden in de gevangenis. 
Na de oorlog bood Schreiner zich aan als ”aeronautical agent and engineer”. „Dat toevoegsel engineer was een leugentje, nou ja, het stond goed”, tekende hij in zijn memoires op. Eind 1945 richtte hij met een compagnon Schreiner & Co. op. In 1948 kocht hij de mede-eigenaar uit en was hij geheel eigen baas. Zijn eerste agentschap was vliegtuigfabrikant Hunting Percival in Engeland. Bedrijven die hij later oprichtte, waren onder meer Luchtfoto Nederland en Aero Ypenburg, het eerste reclamesleepbedrijf in Nederland. Schreiner pakte van alles aan. Zo voerde hij vanaf 1951 sleepvluchten uit voor de luchtdoelartillerie. Zijn bedrijf had hiervoor een contract tot 1995.
Olie-industrie 
Schreiner ging vol aan de slag met agentschappen van helikopter­producenten Boeing-Vertol en Hiller in de Verenigde Staten en Sud-Aviation in Frankrijk. Namens Sud-Aviation leverde hij 75 Alouette-helikopters aan de Nederlandse luchtmacht. Schreiner voorzag veel werk voor helikopters in de gas- en olie-industrie. Eerst in Iran (1958) en later in Indonesië (1967). Op het hoogtepunt van het ”oliewerk” had hij een vloot van vijftig vliegtuigen en helikopters.
In 1964 stapte de gedreven luchtvaartman met twee Fokkers F-27 Friendship als Schreiner Airways in het vakantievervoer naar Zuid-Europa. Daarbij werd hij echter fors gedwarsboomd door de toenmalige KLM-topman, Van der Wal. Rond 1965 was het de tijd van (luchtvaartpolitieke) afscherming van de zogenoemde nationale vlagmaatschappijen. Nieuwe ondernemingen hadden veel last van allerlei beperkende maatregelen. 
Toen Schreiner met een in Duitsland gehuurd vliegtuig Nederlandse toeristen van Amsterdam naar de Spaanse zon wilde vliegen, mocht dat niet, ondanks een verleende ontheffing. Want die werd op het allerlaatste moment ingetrokken. Op Schiphol zaten de passagiers al in het toestel, toen er een telefoontje uit Spanje kwam dat de vlucht van Schreiner Airways met het Duitse toestel vanuit Nederland niet was toegestaan. Schreiner wilde daarop met de passagiers eerst naar een lucht­haven in Duitsland vliegen en daarvandaan verder naar Spanje. Maar ook dat mocht niet. De entre­preneur was niet snel uit het veld te slaan, liet het toestel leeg naar Düsseldorf gaan en bracht de passagiers daar met bussen naartoe. Daarvandaan ging de vliegreis alsnog naar Spanje. 
Het bleek dat de KLM bezwaar tegen de ontheffing had gemaakt. Het stoorde Van der Wal bijzonder dat Schreiner met een ‘volle bak’ wekelijks naar Paramaribo vloog. Over een mogelijke samenwerking zei Van der Wal in dat verband: „Eerst Schreiner eruit, en dan pas kan er over samenwerking gepraat worden.” Vele jaren later werd Schreiner door KLM Helikopters benaderd om samen te werken.
​
0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Over de Auteur
    ​Arnoud Schreiner

    Vliegen is voor mij het mooiste wat er is. Met recht kan worden gezegd dat mijn vader een turbulent leven heeft gehad, wat voor mij de reden was om zelf een boek te schrijven, naar aanleiding van de 100e geboortedag van mijn vader in 2015. Ik gebruikte daarbij de uitgebreide memoires  die mijn vader heeft nagelaten.  Ook mijn eigen carrière heeft binnen de Schreiner Luchtvaart Groep een enorme curve gemaakt. Als bedrijfskind pakte ik vele kansen die zich voordeden.
     

    Archieven

    September 2017
    Februari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed