Bob Schreiner - Luchtvaartpionier
  • HOME
  • 1945 -1950
  • 1951 -1955
  • 1956 -1960
  • 1961- 1970
  • 1971 - 1980
  • 1981 - 1985
  • 1986 -1990
  • 1991 -1995
  • 1996 -2000
  • 2001 -2005
  • 2006
  • FOTO'S / PICTURES
  • BLOG

Gratis Download van het boek: Bob Schreiner - Luchtvaartpionier

20/12/2022

0 Opmerkingen

 
Op de Homepagina kunt u het boek gratis downloaden in PDF formaat.
0 Opmerkingen

Newly Added Link to Schreiner History Video's on YouTube

20/12/2022

0 Opmerkingen

 
As of Today I have added a link to the history video's of Schreiner Aviation Group
​
0 Opmerkingen

Voormalig Vliegveld Ypenburg - Open Monumentendag

9/9/2017

0 Opmerkingen

 
Foto

Het voormalige stationsgebouw van het vliegveld Ypenburg is gedeeltelijk te bezichtigen. Het complex is gebouwd in 1936 naar ontwerp van het architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt. Het oorspronkelijk als portierswoning gebouwde woonhuis is ontworpen in nieuw-zakelijke trant door M. Zwanenburg.
De bakstenen gebouwen van het complex zijn wit gesausd en voorzien van stalen kozijnen en buitendeuren. Deze kleurstelling sluit niet alleen aan bij de voorkeur voor abstractie van het Nieuwe Bouwen, maar heeft ook een grote functionele betekenis voor de goede zichtbaarheid vanuit de verte. Het complex is het meest gave voorbeeld van een vliegveld van voor de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Bovendien heeft het complex een geschiedkundige waarde vanwege de Slag om Ypenburg in 1940 en de voedseldroppings in 1945. Het gebouw is aan de buitenzijde volledig gerestaureerd en in de oorspronkelijke staat terug gebracht zoals het in 1936 is opgeleverd. Er worden rondleidingen verzorgd door de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg.

0 Opmerkingen

February 04th, 2017

4/2/2017

0 Opmerkingen

 
0 Opmerkingen

Boek verslag door Rene Verjans in KNVvL magazine 

28/11/2016

0 Opmerkingen

 
Foto
0 Opmerkingen

Het levensverhaal van luchtvaartpionier Bob Schreiner

21/10/2016

0 Opmerkingen

 
Bob Schreiner was een van de Nederlandse luchtvaartpioniers uit de vorige eeuw. 
Op 23 augustus 1915 werd Bob Schreiner als jongste van vier kinderen geboren in Den Haag, waar zijn vader een meubelzaak had. Op school was hij geen uitblinker. Dat was deels te wijten aan zijn Nederlandse taalachterstand. Zijn ouders hadden een Franssprekende kinderjuffrouw in dienst, waardoor er met de kinderen alleen Frans werd gesproken. Schreiner behaalde in april 1940 zijn militaire vliegbrevet op een toestel van Koolhoven en werd reservevlieger bij de luchtmacht. 
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog was hij echter nog niet ingedeeld en moest hij vanaf de grond lijdzaam toezien hoe er boven Den Haag werd gevochten. In 1941 probeerde hij naar Engeland te komen, maar dat mislukte. Later was Schreiner koerier van rantsoenbonnen voor onderduikers. Daarbij werd hij verraden en zat hij vier maanden in de gevangenis. 
Na de oorlog bood Schreiner zich aan als ”aeronautical agent and engineer”. „Dat toevoegsel engineer was een leugentje, nou ja, het stond goed”, tekende hij in zijn memoires op. Eind 1945 richtte hij met een compagnon Schreiner & Co. op. In 1948 kocht hij de mede-eigenaar uit en was hij geheel eigen baas. Zijn eerste agentschap was vliegtuigfabrikant Hunting Percival in Engeland. Bedrijven die hij later oprichtte, waren onder meer Luchtfoto Nederland en Aero Ypenburg, het eerste reclamesleepbedrijf in Nederland. Schreiner pakte van alles aan. Zo voerde hij vanaf 1951 sleepvluchten uit voor de luchtdoelartillerie. Zijn bedrijf had hiervoor een contract tot 1995.
Olie-industrie 
Schreiner ging vol aan de slag met agentschappen van helikopter­producenten Boeing-Vertol en Hiller in de Verenigde Staten en Sud-Aviation in Frankrijk. Namens Sud-Aviation leverde hij 75 Alouette-helikopters aan de Nederlandse luchtmacht. Schreiner voorzag veel werk voor helikopters in de gas- en olie-industrie. Eerst in Iran (1958) en later in Indonesië (1967). Op het hoogtepunt van het ”oliewerk” had hij een vloot van vijftig vliegtuigen en helikopters.
In 1964 stapte de gedreven luchtvaartman met twee Fokkers F-27 Friendship als Schreiner Airways in het vakantievervoer naar Zuid-Europa. Daarbij werd hij echter fors gedwarsboomd door de toenmalige KLM-topman, Van der Wal. Rond 1965 was het de tijd van (luchtvaartpolitieke) afscherming van de zogenoemde nationale vlagmaatschappijen. Nieuwe ondernemingen hadden veel last van allerlei beperkende maatregelen. 
Toen Schreiner met een in Duitsland gehuurd vliegtuig Nederlandse toeristen van Amsterdam naar de Spaanse zon wilde vliegen, mocht dat niet, ondanks een verleende ontheffing. Want die werd op het allerlaatste moment ingetrokken. Op Schiphol zaten de passagiers al in het toestel, toen er een telefoontje uit Spanje kwam dat de vlucht van Schreiner Airways met het Duitse toestel vanuit Nederland niet was toegestaan. Schreiner wilde daarop met de passagiers eerst naar een lucht­haven in Duitsland vliegen en daarvandaan verder naar Spanje. Maar ook dat mocht niet. De entre­preneur was niet snel uit het veld te slaan, liet het toestel leeg naar Düsseldorf gaan en bracht de passagiers daar met bussen naartoe. Daarvandaan ging de vliegreis alsnog naar Spanje. 
Het bleek dat de KLM bezwaar tegen de ontheffing had gemaakt. Het stoorde Van der Wal bijzonder dat Schreiner met een ‘volle bak’ wekelijks naar Paramaribo vloog. Over een mogelijke samenwerking zei Van der Wal in dat verband: „Eerst Schreiner eruit, en dan pas kan er over samenwerking gepraat worden.” Vele jaren later werd Schreiner door KLM Helikopters benaderd om samen te werken.
​
0 Opmerkingen

Lezing: Bob Schreiner, luchtvaartpionier

21/9/2016

0 Opmerkingen

 

29 september 2016, van 20:00 tot 22:00 | Bibliotheek Wassenaar Kosten: Leden €5,00 / niet-leden €6,00 Het leven van een Wassenaarse luchtvaartpionier Arnoud Schreiner geeft een lezing over het leven van zijn vader. Bob Schreiner, gepassioneerd van de naoorlogse vliegerij, lukte het om vanuit zijn huiskamer met een klein aantal agentschappen een vliegbedrijf te starten, dat hij met vallen en opstaan wist uit te breiden tot een succesvolle internationale luchtvaartonderneming. Naar aanleiding van de 100e geboortedag van zijn vader in 2015 schreef Arnoud een boek. ​Bob Schreiner mag zeker gerekend worden tot een van de echte Nederlandse luchtvaartpioniers uit de vorige eeuw.

                  Bestel kaarten     

0 Opmerkingen

23 augustus 1915

23/8/2016

0 Opmerkingen

 
Vandaag is het 101 jaar geleden dat Bob Schreiner - een van de echte Nederlandse luchtvaartpioniers werd geboren. 
0 Opmerkingen

De Werels is altijd kleiner dan je denkt!  - Rene Verjans

15/8/2016

0 Opmerkingen

 
De wereld is altijd kleiner dan je denkt! En dat gaat ook nu weer op, voor ondergetekende althans. Ik bedacht het me toen ik zo halverwege dit toch echt alleraardigste boekje was. Uiteraard moest dit boek op mijn pad komen! Vroeger heb ik namelijk duizenden malen vliegtuigen van de Nationale Luchtvaart School -destijds eigendom van Schreiner- zien vliegen en landingen maken op Vliegveld Beek. En jawel, formeel gezien heb ik ooit mogen meevliegen met Schreiner. Dat was in 1995 toen ik ter ere van mijn afstuderen een uur mocht vliegen in een Boeing 757- flightsimulator van FSC op Beek. Allemaal eigendom destijds van Schreiner. Zowel FSC als NLS bestaan niet meer in de hoedanigheid van toen en zijn overgenomen/ opgegaan in andere firma’s. Hoe het ook mogen zijn, Schreiner heeft op haar wijze meegeholpen mij nog enthousiaster te maken voor de vliegerij…

Het boek laat in mijn ogen mooi zien hoe het entrepeneurschap en de pioniersgeest van Schreiner door de tijd heen inspeelden op ontwikkelingen in de luchtvaart en wijzigingen in politiek en regime in (verre) landen. Dit wordt mooi geïllustreerd met de inhoud van de hoofdstukken, maar ook met de geweldige lijst van activiteiten van Schreiner achter in het boek. Die lijst gaat door tot 2004 waarin de ‘Schreiner Luchtvaartgroep’ overgenomen wordt door de Canadian Helicopter Corporation (CHC). Dan hebben we het in deze review maar even niet over al die andere activiteiten van Schreiner; Gewoonweg te veel om op te noemen. Wat een geweldige prestatie en hoe mooi dat dat luchtvaartinstinct ook doorgegeven is aan de kinderen van Bob Schreiner.

Arnoud Schreiner heeft met dit boek een mooi en objectief eerbetoon aan zijn vader geschreven. Mijns inziens terecht dat hij in 1 adem genoemd wordt met Fokker en Plesman. De schrijver schrijft luchtig en het boek is voorzien van zwart wit- en kleurenfoto’s en talloze quotes van vader Bob die de rijke geschiedenis van zijn leven en zijn bedrijf verder illustreren. Al met al ook een inspirerend en boekenplankwaardig boek voor iedereen die meer over Schreiner wil weten, wat wil maken van zijn leven, die wil pionieren, die wil ontwikkelen, die bruggen wil bouwen, die de wereld wil verkennen!
​
Rene Verjans - AviationBookReviews.com 

http://aviationbookreviews.com/nl/nederlands-152nd-review-bob-schreiner-1915-1994-luchtvaartpionier-arnoud-schreiner/
0 Opmerkingen

Ontmoeting bij de Fly In op vliegveld Balen-Keiheuvel (B)

4/8/2016

1 Opmerking

 
Luchtvaartpionier....
En wie liep ik gisteren in de 'pilotentent' zomaar tegen het vege lijf? De alleraardigste Arnoud Schreiner, trotse auteur van het even zo vers van de pers uitgebrachte boek 'Bob Schreiner, luchtvaartpionier'. 
Aan de pilotenbalie vroeg ik of ik deze prachtige uitgave even door mocht bladeren waarop ik warempel meteen werd doorverwezen naar Arnoud die zich kennelijk al achter me had verschanst. En toen raakte ik dus zomaar in gesprek met de zoon van een zeer bijzondere man, de oprichter van luchtvaartmaatschappij Schreiner Airways die in 2005 is overgenomen door Canadian Helicopter Company (CHC). 
Het bedrijf dat vooral transport per helicopter verzorgt om bemanningen van olie en gasmaatschappijen van en naar boorplatforms te vervoeren. In de zestiger jaren van de vorige eeuw was Schreiner Airways een van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, naast KLM, Martinair (Martin's Air Charter (MAC)) en Transavia. Op Schiphol Oost deelde Transavia de hangar met Schreiner Airways, heb ik me laten vertellen. 
Arnoud, het was me een waar genoegen. Ik ga je boek over je pa aandachtig en met veel belangstelling lezen!
​
door : Betty Struijk (Journaliste) 

1 Opmerking
<<Vorige

    Over de Auteur
    ​Arnoud Schreiner

    Vliegen is voor mij het mooiste wat er is. Met recht kan worden gezegd dat mijn vader een turbulent leven heeft gehad, wat voor mij de reden was om zelf een boek te schrijven, naar aanleiding van de 100e geboortedag van mijn vader in 2015. Ik gebruikte daarbij de uitgebreide memoires  die mijn vader heeft nagelaten.  Ook mijn eigen carrière heeft binnen de Schreiner Luchtvaart Groep een enorme curve gemaakt. Als bedrijfskind pakte ik vele kansen die zich voordeden.
     

    Archieven

    December 2022
    September 2017
    February 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016

    Categorieën

    All

    RSS Feed